Wijn proeven

Woensdag stond er een plezant artikel in de TC/Tubantia over de wijnen van de Hof van Twente. Mijn interesse was meteen gewekt, want had mijn collega C mij niet in de eerste week van de vakantie zo’n prettige wijn gegeven? Ja, hoor! Ik had zelfs de fles bewaard om het etiket af te weken, dat is helaas niet gelukt, het etiket is wat vernield, eigenlijk.

Dat is wel jammer, want op de website van Wijngaard Hof van Twente valt te lezen dat de etiketten van 2008 ontworpen zijn door Ida Roekevisch, het zijn ware kunstwerkjes. C had mij de heerlijke rosé meegebracht en die schijnt inmiddels al helemaal uitverkocht te zijn. Dat verbaast me eerlijk gezegd niet, want hij was heerlijk.

image

Gelukkig organiseert Hof van Twente ook wijnproeverijen, dat lijkt me erg plezant om eens te gaan doen, misschien als bedrijfsuitstapje?

Een wijnproeverij is een erg plezante manier om een vakantiedagje in te vullen. Op Île d’Oléron hebben we ook wijn geproefd èn gekocht en tijdens eerdere vakanties in Oostenrijk en Frankrijk (Elzas) hebben we ook op de meest verrassende plaatsen wijn geproefd: tijdens een rondleiding in een wijnmuseum (`s morgens tegen 10.30); bij een echte wijnhoeve, in een kelder. We hebben al heel wat mooie plekjes gezien. Ook heb ik een keer het versgeperste sap van wijndruiven mogen proeven, dat was bijna niet te beschrijven zo lekker. De druiven waren net binnen gebracht en werden in de pers gestort waar wij bij stonden. Toen het sap naar de andere container stroomde werd er een glas onder gehouden….  Van die druiven werd trouwens Grüner Veltliner gemaakt.

Gelukkig kunnen we nu ook dichter bij huis gaan proeven.

In de krant van vandaag stond trouwens dat de Vlaming Fons Wuyts een actiegroep is begonnen tegen het woord ‘leuk’ dat in België aan het oprukken is. Dat is hem een doorn in het oog (en oor, waarschijnlijk). Nu vind ik ‘plezant’ een veel leuker, plezanter woord. Ik probeer het er daarom maar in te houden en laten we ‘plezant’ en ‘goesting’ maar lekker Nederlandse woorden worden.

2 thoughts on “Wijn proeven

Geef een reactie

