Feeding frenzy (bijdrage door Huá)

Ja, ook ik heb de trainingstage overleefd. Over onze judo belevenissen daar blog ik later nog wel over, als er wat meer foto’s beschikbaar zijn. Terug in Nederland probeer je de draad weer op te pakken. Dus ook met het eten. In Frankrijk hadden we dagelijks de barbecue aan, door gebrek aan kookplaten. Hoogste tijd dus om weer eens fatsoenlijk te koken.

Nu hadden we gehoopt direct te kunnen beginnen met het maken van pruimenjam van onze eigen pruimen. Helaas waren de pruimen overrijp en is het gros al gegeten door vogels, vliegen en wespen. Ik ben de boom nog ingeweest maar na een aanvaring met een dronken wesp (vervelend zo’n steek) heb ik het slagveld overziend (er hing geen ongeschonden pruim meer in de boom) de strijd gestaakt.

Ach dan maar zaterdag wat van de markt. Ook dat ging niet, dus over tot de zomerkoninkjes (2 kilo voor 5 euro) die Li vervolgens tot jam heeft omgetoverd. Vanmorgen even geproefd op een hard broodje. Heerlijk. Het is even wat werk maar het smaakt toch beter dan de jam uit de supermarkt. Zie hier het resultaat. Vijf potten overheerlijke aardbeienjam met een vleugje vanille (uit Frankrijk). De trouwe lezer merkt dat wij zo links en rechts graag wat vanille in sauzen, jam en compotes stoppen.

jam en mosselen (3)

Na de "moules frites" en "moules au bon maman" zit de mosselsmaak er al weer aardig in bij ons. De mosseltjes in Oleron waren kleiner dan de ons bekende Zeeuwse roem. Ik had het idee dat daardoor de smaak wat intenser was. Ik kan me vergissen, maar smullen was het wel. Eh bien… dus wat schetst mijn verbazing dat ik op de markt bij Achterhuis ook in maten kan kiezen. Althans als ik eerder kom en niet de laatste twee bakken heb (middel en klein). Nou heb/had ik zo mijn eigen mosselfavoriet.

Namelijk Thaise mosselen, gebakken mosselen in de schelp. Een gerecht uit het boekje "Far flung Floyd". Floyd deed in de tachtiger en negentiger jaren wat Braakhekke later imiteerde, koken op locatie. Zo ook in Thailand, waar hij nu een restaurant heeft (www.keithfloyds.com of www.floydonline.co.uk). Ze zijn zo lekker en snel klaar. Wat er inzit, simpel: 3 sjalotten, 2 tenen knoflook, 3 eetlepels black bean sauce with garlic (toko), 2 pepers (ontpit), 5cm gember, eventueel een scheutje olie om het smeuiger te maken en een beetje palmsuiker (om de brand er af te halen, mag ook later). Daar maak ik een boemboe van. Klinkt moeilijk maar het gaat allemaal in de kleine keukenmachine. De boemboe fruiten. Vervolgens de boemboe verdelen over twee pannen de mosselen erbij. En op een hoog vuur de mosselen snel open laten gaan. Even lekker doorroeren dat de boemboe in en door de mosselen komt. Vervolgens net als bij andere recepten 5-10 minuten koken. (Voor de niet ervaren mosseleters – kapotte en na het koken niet geopende mosselen – niet opeten). Eten met witte rijst en gewokte sperciebonen. Delicious!

Tot gisteren, want nu ben ik wel erg aan het twijfelen met een ander recept uit dat boekje. En dat zijn mosselen met een curry van ananas. Li zou het niet hebben gekozen als het op de kaart van een restaurant had gestaan. Dus naast de Thaise mosselen, heb ik gisterenavond ook het nieuwe (Thaise)recept uitgeprobeerd. Het duurt ietsje langer om het klaar te maken. Er gaat meer in en het moet gesneden worden. De mosselen worden opgediend in een halve uitgeholde ananas. Een impressie:

jam en mosselen

Een aanrader. Het zou op een kaart niet misstaan. Dit gaan we vaker eten!

Een gedachte over “Feeding frenzy (bijdrage door Huá)

Geef een reactie

