Bikkels (bijdrage door Huá)

Op het werk hebben we het de laatste tijd wel over het buiten je comfort-zone treden. Dus eens iets anders doen dan normaal, bijvoorbeeld iets avontuurlijks (lost in translation). Grenzen opzoeken en oprekken. Nou dat hadden ze bij Top Judo Twenthe ook bedacht. Het leek ze wel aardig om de afsluitende seizoensacitviteit eens anders op te zetten. Grensverleggend dus……..

En zo gebeurde het dat MeiMei en ikzelf ons opgaven voor de survivalrun in Harreveld. Ik dacht een beetje water en een stormbaantje moeten te doen zijn, zelfs op mijn leeftijd. Helaas was ik de enige trainer die meedeed. De anderen hadden allemaal een "excuus". Afgelopen zondag was het zover. In totaal waren we met dertienen. 12 jeugdige judoka’s in topvorm en mijn persoon.

IMG_1428  foto: ontspanning voor de start.

Al snel kwamen we er achter dat een "survivalrun" een serieuze tak van sport is. Waar net als bij judo techniek, kracht, taktiek en doorzettingsvermogen onontbeerlijk zijn.

IMG_1453  IMG_1459

Het begin ging nog wel. Alhoewel de kleur van het water steeds zwarter werd en het steeds meer ging stinken. Na het kanoeën werd het serieuzer. Met netten, touwen, balken, horden in een baggersloot en andere ongemakken. De swingrol en de apenhang waren overigens wel favoriet.

IMG_1462  IMG_1465

Het parcours was 12 kilometer lang met 44 van dergelijke hindernissen. Een aantal kenmerken van de sport bezit ik wel, maar techniek en "het lezen" van een hindernis absoluut niet. Allengs ebde de krachten uit mijn verzurende onderarmen en vingers. Het natte, zanderige touw maakte dat mijn handen (zonder eelt) rood en gevoelig werden. Kortom het was na enige tijd op. Uiteindelijk hebben we er tweeëneenhalf uur overgedaan.

IMG_1585 foto: uitblazen

Afgelopen zondag heb ik gezien dat er zware sporten zijn en survival is daar één van. Echte bikkels nemen die hindernissen spelenderwijs. Zo lijkt het, maar ook hier geldt veel trainen, veel techniek, inzicht en doorzettingsvermogen. Helaas ontbrak het ons aan de techniek en het inzicht. Maar het is een prachtige sport, toch MeiMei? en dat op vaderdag.

Een gedachte over “Bikkels (bijdrage door Huá)

Geef een reactie

