Alchemisten

Al eeuwen zijn mensen bezig om te proberen om GOUD te maken, de alchemisten brouwden brouwseltjes en veel sprookjes en andere verhalen zijn rond dit gegeven ontstaan.

Wat blijkt nu: er zit schot in de zaak, we kunnen nu van klei al zilver maken!  Gloeilampje

Ik wist het al een tijdje, want mijn zus, de beeldend kunstenaar Chris Ros, geeft er zelfs cursussen in. Maar nu heb ik het zelf ook gedaan. Want tijdens onze jaarlijkse moeder/zussendag heeft Chris ons (mijn moeder, mijn oudste zus en mij) een cursus gegeven, bij mijn moeder thuis. Mijn moeder heeft ons dit aangeboden, nog bedankt mam!

Natuurlijk was er eerst koffie met gebak en daarna was Chris onze docent ‘Art Clay’. Ze had ook gezorgd voor doosjes met materialen waar we ook gebruik van konden maken. Die doosjes hadden vooral op onze oudste zus een gigantische aantrekkingskracht. Onze moeder was al aan het voorbereiden geweest, ze wilde een hanger maken van een mooie steen die ze nog had. En ik wilde graag oorbellen.

Volgens onze docente Chris moesten we eerst iets schetsen, dat hebben we collectief overgeslagen (sorry, zus) en daarom kregen we 14 gram(!)DASklei om mee te oefenen. Toen bleek dat zelfs volwassenen verschillende leerstijlen hebben en dat omgevingsprikkels heel lastig kunnen zijn. Ik vind het altijd erg prettig om meteen aan de slag te kunnen, ik begrijp over het algemeen vrij snel wat de bedoeling is, dus waarom wachten. Bovendien hou ik wel van gepriegel.

Toen we alledrie een idee hadden wat we wilden maken, was het tijd voor de Lunch, heerlijk, lekkere broodjes, vis, salades, kruidenbotertjes.

Maar de vraag bleef: Kunnen wij ook van klei zilver maken?

Na de lunch was het zover, we kregen onze minuscule pakketjes (2x 7 gram) om onze ontwerpen uit te voeren. De hoeveelheid is echt voldoende om iets heel moois te maken. Er kan met gemak een ring uit, of twee oorbellen. Het is alleen wel gepriegel. Ik was daarom erg blij met de loep die Chris had meegenomen, mijn leesbril kon me niet echt helpen.

Uiteindelijk heb ik oorbellen gemaakt, hoorntjes van overvloed, waar nog steentjes ingezet worden. Ik ben erg blij met het resultaat. Vrijdag ga ik even naar Brummen om steentjes uit te zoeken. Dat komt goed uit want MeiMei heeft een uitvoering van het schoolkoor in Zutphen. Kan tante Chris gezellig mee daarnaar toe.

Het veranderingsproces van klei naar zilver is heel fascinerend. De klei moet eerst drogen en daarna gaat het op een open vuur (tja, alchemisten) en dan nog even poetsen…

Workshop06

Deze foto heb ik van de site van mijn zus gehaald: eerst in DASklei, daarna ongebrand en als laatste: ZILVER!

Mijn foto’s volgen…..

Geef een reactie

