Onkruid

Wij zijn al jaren bezig om van onze tuin een echte TUIN te maken, of in ieder geval iets dat erop lijkt. Nu is het zo dat de natuur een eigen wil heeft en sommige planten hebben zo hun voorkeuren wat voedingsbodem betreft. Dat denk ik tenminste, als ik zie dat sommige planten steeds maar weer op dezelfde, door ons niet zo gewenste, plaatsen terugkeren.

breiwerk 099 breiwerk 107

Ieder jaar steekt het de kop weer op en volgens het woordenboek is de definitie van onkruid:  on·kruid het; o -en ongewenste plant(en) tussen gekweekte gewassen:

Zelf vind ik het wel grappig: een plant die zijn eigen weg kiest. Het past bij mijn idee over mensen en grenzen. Ik heb bewondering voor mensen die hun eigen pad volgen en ik heb moeite met grenzen. Dus al die onkruidjes staan eigenlijk wel goed bij mij: zo mogen er best zijn!

Het leuke is dat we sommige planten die zichzelf een plekje hebben toegeëigend bij ons in de tuin ook tegenkomen in het tuincentrum, dan is vooral de prijs voor ons een reden om te glimlachen: wij hebben voor deze schoonheid helemaal geen moeite te hoeven doen, laat staan dat we erg geld voor hebben betaald:

breiwerk 101 breiwerk 100

Tweemaal een digitalis, geen idee hoe ze hier gekomen zijn, maar ze mogen blijven.breiwerk 102 

Dit hoekje heeft zichzelf zo gecomponeerd, mooi, die groentinten met dat wit. Als ik het zelf zo had willen maken, dan was het vast niet gelukt. Ik heb geen groene vingers, of misschien heb ik niet echt de wil om de natuur te dwingen?

breiwerk 097 breiwerk 109

Huà is gisteren druk bezig geweest in de tuin. Samen hebben we nog wat nieuwe planten gekocht en die heeft hij er lekker in gezet. Natuurlijk heeft hij nog geprobeerd om wat onkruid te verjagen. Het ziet er in ieder geval weer heel mooi uit.

breiwerk 098 breiwerk 110

Het mooie is, als je dan gaat googlen op ‘onkruid’ kom je niet alleen bloemen en planten tegen, maar ook een juweeltje als dit boek (nu op mijn verlanglijstje):

Het is een boek over Transformatieve Mediation en gaat erover hoe je persoonlijke groei kunt halen uit conflicten en is voor iedereen die meer uit zijn leven wil halen. Kijk maar eens op onkruidbestaatniet waarop het volgende staat:“Onkruid” is een oordeel en bestaat alleen in onze gedachten. In werkelijkheid zijn, wat wij onkruid noemen, gewone planten, net als alle andere. In ons leven beoordelen we voortdurend de buitenwereld, de gebeurtenissen en de mensen om ons heen. We delen ze, bewust en onbewust in. In “goed en fout”.

Of: Laat me je tuin zien en ik zie wie je bent?

One thought on “Onkruid

  1. En aangezien ik geen groene vingers heb, hebben wij nu gelukkig ook een woning met een tuin met veel stenen. Echter heeft ook hier het \’onkruid\’ de weg door de stenen heen wel gevonden…

Geef een reactie

