Stilte (bijdrage door Huá)

De stilte bij ons in huis is oorverdovend. Sinds dinsdagavond zijn wij teruggeworpen tot in de jaren 50 van de vorige eeuw. Het televisieloze tijdperk. Er klonk tot gisterenavond zelfs geen radio. Wat is er gebeurd. Zijn alle televisies uit het huis verwijderd door een deurwaarder of inbreker. NIETS van dit alles…… de voortgang ontziet ons niet.

Afgelopen dinsdag was feitelijk een stap naar een betere digitale toekomst, althans zo wordt dat gezien. Glas werd gegraven en aangelegd (geschoten) tot de voordeur. Net als de garantie zo het zich laat aanzien. Na een dag hard werken komt Meimei op het eind van de middag thuis en nestelt zich in de lekkere blauwe stoel (cola light en K-life bij de hand), maar och jé de tv doet raar en blijft op zwart en hier en daar veel geruis. Mijn vermoeden…… kabel doorgegraven (dat wil zeggen de oude analoge lijn). Gelukkig waren onze "gold diggers" (ze kwamen uit Den Haag, meneer) er nog, maar weinig behulpzaam en ondanks dat ze uit Den Haag kwamen spraken ze ineens zeer slecht Nederlands. "Nee meneer, wij niet kabel kapot maken. Wij zien dat. Wij stop meteen" Dus niet denk ik dan, maar ja alles lag weer dicht, de jongens wilden naar de camping en Ziggo (analoge leverancier) werkte ook niet mee. Hetgeen bij hun normaal schijnt te zijn. Er was sneeuw, dus er was een signaal. Ik denk dan kabel niet door, maar beschadigt. Ziggo zegt: "andere afdeling bellen". Dat doe je dan en dan krijg je een week radio- en zendstilte opgelegd. Want de monteur kan pas over een week komen.

Nou ben ik de beroerdste niet. En ik was net in het "journaal van Bontekoe" begonnen om Balkenende zijn VOC-mentaliteit te doorgronden. Daarover later. Ik dacht, ach een week zonder TV. Ik ben toch meer weg dan aanwezig en we hebben de foto’s (lees dvd-collectie) nog. Nou ben ik naast niet de beroerdste ook niet van gisteren en net als Murphy een ras-optimist. Helaas ken ik de Ziggo’ers van deze wereld en heb nog maar eens gebeld met Glashart. Het kan nog anderhalve maand duren voor de zaak digitaal wordt afgemonteerd/geïnstalleerd. Ik bereid de familie inmiddels voor op het worst-case scenario……. anderhalve maand zwart beeld.

WAT nu, terug naar de keukentafelgezelligheid van de jaren vijftig (uit: de generatie Einstein) met een bordspel. Een gedwongen gezelligheid rond de keukentafel, er was niks anders. Ja..dus. Met de draagbare radio aan op jaren 70 muziek (disco) hebben Li en ik gisteravond gescrabbled. Mijn kinderen weten dat ik spelletjes niet zo leuk vind, ik kan namelijk slecht tegen mijn verlies. Of beter gezegd ik wil "graag" winnen. Maar scrabble is leuk…… en tijdens het spelen praat je meer dan tijdens het tv kijken.

En verder…… gelukkig studeert Li nu voor haar eerste graads Nederlands en is het huis weer met vele boeken uitgebreid. Periode Middeleeuwen en de Gouden Eeuw, vandaar die Bontekoe. En gisteren ben ik op advies van Li begonnen in een boek van een van haar docenten Koen Peppelenbos, tot nu toe leest dat lekker weg. Laten we hopen dat de titel voor ons een voorspellende waarde heeft.

One thought on “Stilte (bijdrage door Huá)

  1. Heerlijk die nieuwe technologie en de werkzaamheden die ervoor moeten plaatsvinden… Is het nog gelukt met je kabels en laptop?

Geef een reactie

