Lente-“voer” (bijdrage door Huá)

Onlangs kwam ik erachter dat er nog maar één potje cranberrie-compote over is. Volgens mij is het seizoen voor verse cranberries voorbij (loopt ergens van oktober tot januari) en moet ik dus alternatieven voor de joghurt en een extra portie fruit zien te vinden. Op de markt viel mijn oog een paar weken geleden op verse rabarber …… en dacht ik aan rabarbercompote. Li had in voorgaande jaren al weleens een pannetje gemaakt en dat smaakte best. Gelijk wat ingeslagen en uitgeprobeerd. Niet slecht….! En snel klaar (20-30 min inclusief snijden, koken en opruimen).

Dit weekend heb ik weer verse rabarber gekocht (een paar kilo) en die heb ik zaterdagavond eens op twee manieren klaargemaakt. Ik wil jullie de simpele recepten niet onthouden. Het eerste recept komt van een Engelse internet site rhubarb compote, waarvoor nodig is: 1-1,5 kilo rabarber, 100-125 gram suiker, 2 appels in stukjes, 1/4 cup (1 kopje) rozijnen. Mijn eigen toevoeging is een scheutje sap (wat voorhanden is) om aankoken in het begin te voorkomen en 2 zakjes vanillesuiker (zoetekauw). Alles kan tegelijkertijd in de pan. Dat ziet er op de foto als volgt uit. Je krijgt er dan al direct zin in.

PICT1273  

Ook de ingrediënten voor het tweede recept liggen al klaar…… aardbeien. Voor dit recept is nodig 1-1,5 kilo rabarber, 500 gr aardbeien, 100-125 gram suiker, 2 zakjes vanillesuiker, scheutje sap. Simpeler kan niet. De rabarber zelf geeft veel vocht vrij, dus het is een klein scheutje sap. De aardbeien er pas in als de rabarber al gekookt is. Ik heb ze ongeveer 5 minuten meegekookt en wat geplet. En dan is het natuurlijk "rattle those pots and pans", Huá in actie. Ik vind de twee kleurtjes van deze recepten wel grappig.

PICT1274   PICT1275

Ja en na een halfuurtje ploeteren is er een fraai en lekker resultaat. Daar kan ik de komende weken weer op teren.

PICT1277

Ziet er mooi uit, nietwaar? Bon appetit!

One thought on “Lente-“voer” (bijdrage door Huá)

Geef een reactie

