Geen PR en geen goud! (bijdrage door Huá)

Na 6 maanden (waarvan 4 intensief) trainen toch geen PR. Het is de afsluiting van een tegenvallend sportweekend. Ook onze judoka’s konden op het EK in Georgië geen potten breken. Drie finaleplaatsen en 3 keer zilver. Jammer….. uithuilen en opnieuw proberen.

Dat lot is ook mij beschoren. Ik zal het nog eens opnieuw moeten doen, de strijd om een nieuw PR. Maar dan op een marathon waarbij het minder warm wordt. De warmte hing de laatste weken al als een "omen" boven deze marathon en ja…… het was warm. Ook vandaag had ik alles goed voorbereid: sportdrank geregeld langs de route (Karin en Thea bedankt), gelletjes voor onderweg, gestart op schema (dus niet te hard). Alles ging goed eerste 13K in 59 minuten, 26K in 1:59 uur. Op dat punt werd ik ook ingehaald door de 3:15 groep. Die heb ik nog 3K kunnen volgen en toen was het gebeurd. Ik kreeg kippenvel (een indicatie dat er warmtestuwing is) van de warmte en dus moest ik mijn hartslag naar beneden brengen, door langzamer te gaan lopen. En dat is zichtbaar in de tijden. Bij 29K schiet ik net door de 5min de kilometer heen en dan wordt het steeds zwaarder. De laatste uitschieter komt doordat de marathon 42,198 K is.

image

Dat ik nog zo lang rond de 5:30 min/km heb kunnen lopen kwam door onverwachte hulp op de Geesinkweg. Daar werd ik namelijk opgepikt door Doris Persijn en zijn dochtertje Britt. Het leek wel of hij op mij stond te wachten. Ik had hem met zijn gezin ook op de Noord-Esmarkerrondweg al gezien.

Doris is een oud judoleraar bij Budo Schuttersveld en ook ik heb nog met hem getraind. En een goede trainer/coach verloochent zich niet. Doris was op de fiets en heeft tot op de Kuijpersdijk bij mij gefietst. Daardoor kon ik het tempo nog wat vasthouden. Een goede coach weet wat hij moet zeggen, zo ook Doris. Enkele termen die ik me nu nog herinner van vanmiddag: Je gaat goed,man!……. Ik vind het knap dat je zo hard gaat……. je begint ze alweer in te halen…….. let op even een stukje vals plat, Is maar kort…… Ik snap nu dat deze man nationale kampioenen voortbrengt. En Britt had in de tussentijd nog een mooie aanmoedigingstekening gemaakt….. Fantastisch dat heeft me er wel doorgetrokken.

Er waren gelukkig ook heel veel collega’s, kennissen, vrienden, judoka’s en plaatsgenoten langs de weg. En ook onze MeiMei stond met haar vriendinnen in de bocht bij Broekhuis om mij aan te moedigen. Fantastisch, dat maakt het lopen in Enschede wel bijzonder…. alleen, dat weer.

Toen ik over de finish kwam was ik wel af! Ik heb lang nodig gehad voor ik weer naar huis kon fietsen. Paulino en Johan zullen wel gedacht hebben, die is wel erg kort van stof. Ik vond het fijn dat ze me toch bij de finish opvingen.

Thuis aangekomen ben ik na een heerlijke douche op bed gaan liggen en op de laptop heb ik het live-verslag van RTV-Oost nog maar eens bekeken. Daar kwam ik mijzelf verschillende keren op tegen. De eerste keer in Gronau (onderweg naar Roy, die met Diana, Leona en zijn vader stond te kijken).

marathon enschede

En bij de finish waar Johan mij opving (het armpje is van Johan)

  marathon enschede 3 marathon enschede 1

De familie’s Fhij en Westerveld waren voor de finish ook luid en duidelijk in beeld en te horen, waaronder een aanmoediging voor mij. Een paar minuten later werden ze nog actief als ondersteuner voor een loper die in elkaar begon te storten bij hun plekkie. De heren waren niet te beroerd als Schuttersvelders om de helpende hand te bieden. Zo’n jiu-jitsu achtergrond heeft toch zijn voordelen.

marathon enschede 5

Ondanks een langzamere tijd en klassering (124ste overall) een mooie hectische dag, waar in de marge weer veel te genieten viel. De komende dagen even rust en dan het trainingskamp in Kokszijde.

Een gedachte over “Geen PR en geen goud! (bijdrage door Huá)

Geef een reactie

