Laatste loodjes! (bijdrage van Huá)

Nog twee weken en dan is het zover: De Enschede Marathon op 26 april. Nu ben ik al vanaf half november bezig met de training. Lopen onder alle weersomstandigheden sneeuw, regel, hagel, wind, vorst en soms een flauw zonnetje. Ik lig voor wat betreft kilometers prachtig op schema. De testlopen de Asselronde (27,1k), de 10EM in Haaksbergen gingen in een fantastisch tempo, ruim onder de streeftijd per kilometer (4min30).

Het enige weertype dat nog ontbrak hebben we nu: "warm weer". En dat is toch wel even wennen. Vorige week zondag heb ik meegedaan aan de Drieland loop in Losser. 25K door Nederland en twee Duitse deelstaten. Mooie route, iets te veel zand- en bospaden (loopt wat zwaarder dan asfalt) en mooi weer (22-23C) en dat heb ik gemerkt. Mijn hartslag lag gelijk 5 slagen hoger dan bij de vergelijkbare Asselronde (toen was het -8C). En ook afgelopen vrijdag (ruim 25C) lag bij een training op marathontempo de hartslag weer veel hoger.

IMG_0541 

Ik zal het niet snel roepen dat het wel wat koeler kan. Maar ik hoop toch dat 26 april de zon niet zo uitbundig is. Het mag van mij dan wel rond een graad of 17 zijn (minder mag ook), dat komt het lopen wel ten goede.

Gisteren heb ik de laatste lange duurloop uit mijn schema gedaan (35k). Als een echte loper heb ik het parcours maar eens verkend. Het lusje Duitsland (7k) heb ik gelaten voor wat het is, daarmee houd je 35 k over. Na 3:08 uur weer terug. Tevreden want het ging best lekker. De hoogte verschillen zitten in het eerste stuk van de stad naar Glanerbrug, de Noord-Esmarkerrondweg en het stukje daarna naar Lonneker toe. Vervolgens is het grotendeels vlak.

image

In tegenstelling tot de stadsmarathon in Eindhoven zijn in Enschede de stukken lekker lang en is het aantal bochten beperkt. Iedere bocht betekent toch wat remmen en weer aanzetten, waardoor je ritme weer is verstoord.

De komende twee weken nog 6 keer trainen (van 8 tot 17k) en dan zit het er weer op. Zo’n 1400 trainingskilometers en ruim 80.000 verbrande kcal.

2 gedachtes over “Laatste loodjes! (bijdrage van Huá)

  1. Nou, ik wens je vast veel succes en ik ga natuurlijk hier in Gronau langs het parcours staan…. Een beetje aanmoedigen kan natuurlijk helemaal geen kwaad…. En Karin, als jij hier een ijsje wilt eten en dan even bij ons een koffie wilt komen halen; je bent natuurlijk van harte welkom om je echtgenoot hier aan te moedigen…. 🙂

Geef een reactie

