Broodloper (bijdrage door Huá)

Zo… het is even geleden dat ik wat geblogt heb. Mijn leven bestaat de laatste weken voornamelijk uit werken, vergaderen én trainen. Afgelopen week heb ik toch maar even een "herstelweek" ingelast met maar 60k in totaal. Dat was wel nodig laat thuis en lopen is niet zo’n goede combinatie. Bovendien stond vandaag de 10EM van Haaksbergen op het programma als testloop in de marathonvoorbereiding. Dat is altijd een heel spektakel daar in Haaksbergen, dat op de markt geheel in Engelse sferen is omgedoopt.

10EM haaksbergen

Om toch focus te blijven houden (stap 3 in het coachingsverhaal) heb ik wel de snelheidstraining (6×1000 meter) erin gehouden. Die is 16k (da’s bijna 10EM) en die had ik in 1:13 uur gedaan. Dus ik had er wel vertrouwen in. Bij het inlopen dacht ik nog, phhhh…. kom ik nu al achter de adem. Maar door een sterke focus op ‘breed intern’ (dat is de focus die ik moet hebben om in concentratie te komen) ging het van meet af aan erg lekker. Breed intern wil zeggen dat ik voel hoe mijn lichaam als totaal functioneert, ik denk dan ook veel na en ben ik tijdens de wedstrijd constant aan het letten op afleiders als pijnprikkels (en die vervolgens negeren). Dat leverde vandaag de bekende flow op.

Overall had ik met mijn tijd 1:06:59 een 45ste plaats van de 469 mannelijke deelnemers. Dus weer bij de eerste 10%. Dan ben je natuurlijk nog geen broodloper. Maar toch vielen we in de prijzen. We, het team waar ik mee liep. Een mooie tweede plaats. De beloning een bosje bloemen voor Li en een aanvulling op het bedrijfskledingsfonds voor renkleding. Na afloop hebben we er nog maar een pintje op gedronken.

De gemiddelde kilometertijd lag op 4 min 11 sec. Dat is ruim harder dan de 4 min 35 die ik op de marathon moet lopen voor mijn streeftijd. Ik weet nu dus ook welke hartslag ik dan moet volgen. Het ging zo goed, dat ik een negative split heb gelopen. Na de eerste 5 mijl gingen de kilometer tijden met 5 tot 10 seconden naar beneden en dat met wind tegen. In de laatste kilometer kon er zelfs nog een versnelling van af.

Op naar de volgende test…… de drielandenloop begin april in Losser. Ik ben er klaar voor!!!

One thought on “Broodloper (bijdrage door Huá)

Geef een reactie

