Hondenweer (bijdrage van Huá)

Dat was het vanmorgen toen ik voor mijn lange duurloop op pad moest. Ik vond het al zo donker toen de wekker om 07.00 uur afliep. Oprekken dus….. omdraaien en ja om 08.00 uur er dan toch maar uit. Toen ik beneden kwam werd een en ander mij duidelijk. Geen zon… wel regen en wind. Tja….. daar had ik niet op gerekend. Wat doe je dan… precies wachten en hopen dat het beter wordt. Dat werd het niet en dus om 10.15 uur dan toch maar (goed aangekleed) de regen in.

Ik moest denken aan een artikel in de voorlaatste runnersworld, waar interviews instonden met krasse Engelse knarren (65+) die nog steeds renden. Zo was er ook een fell-runner uit Cumbria die het adagium huldigde "gewoon doorgaan". "Doe gewoon je schoenen aan, de de deur uit en loop. Niets is geschikter om mentale kracht te kweken, dan trainen in slecht weer……… Als je went aan lopen in omstandigheden waarin je je hond niet eens naar buiten zou sturen, dan kweek je karakter. Ik kwam vanmorgen de eerste twee uur geen honden tegen.

Voor degenen die het niet weten fell-runners zijn hardlopers die lange duurlopen in de bergen/heuvels van Engeland lopen. Fell is een oud woord voor berg. Meestal off-road. Ik heb ze tijdens onze laatste vakantie in Wales mogen bewonderen, toen ze mount Snowdon opgingen en naar beneden stormden.

snowdon   wales 2007 (49)

Gelukkig had ik op die dag mijn schoenen niet bij me, want met zo’n snelheid naar beneden stormen is niet echt goed voor je enkels.

Vandaag brak na twee uur dan toch het zonnetje wat door en geloof me of niet, gelijk weer honden op de weg. Uiteindelijk na 3:34 uur was ik er weer. Eigenlijk iets teveel gelopen 37.5k, maar in een rustig tempo, dus het kan er net mee door.

Geef een reactie

