Flashback (bijdrage door Huá)

Het zijn de vaak de kleine krantenberichtjes die je een flashback bezorgen. Zo ook net aan de ontbijttafel. Onder het kopje "normandisch stadje wil geen ‘Eu’ heten". Eu is een plaatsje met 8000 inwoners in Normandië dat moeilijk vindbaar is…… op internet. Het is natuurlijk ook lastig in een tijdperk waar alles als EU wordt geschreven en er ook .eu extensies zijn. Ik kan u vertellen dat EU niet alleen op het internet moeilijk te vinden is, maar ook in werkelijkheid. Ik spreek uit ervaring. We zijn er weleens geweest.

image   image

Dat was voor het internet en Tomtom tijdperk. Op doorreis naar Guernsey met de landkaart op schoot. Volgens mij moet dat rond 1990 geweest zijn. Gege was toen net baby af. Met een volgepakt Renaultje 5 (incl. buggy), het paste allemaal, zijn we zo jaren naar Guernsey gereden. Wel om het jaar, omdat ieder jaar op vakantie gaan toen nog niet in het budget paste. Van een snelweg naar Saint Malo waar we op de boot moesten, was nog geen sprake, dus alles via de route national en binnendoor. Het knippen was noodzakelijk want Li en Gege zijn (waren) niet zulke wagenvaste reizigers. We hebben dus heel wat hotels familiale bezocht tijdens onze reizen. Maar die in Eu was wel heel bijzonder. Bij aankomst was het hondenweer, Gege was niet lekker (koorts) en Li was groen en geel van de bochten. Dus met Jiejie heb ik nog mijn best gedaan om wat van de omgeving te zien, maar daar is me weinig van bij gebleven. In ieder geval heb ik bovenstaande Chateau d’Eu alleen maar op routebordjes gezien.

Het hotel, de naam is me in de loop der jaren ontschoten, was zeer bijzonder. Het was een klein familiehotel, met een eetgelegenheid. Maar daar hebben we de eerste uren maar geen gebruikt van gemaakt. Het was echt volgepropt met wat we object d’arts zouden kunnen noemen. Beelden, kroonluchters, plastieken en schilderijen. In de "lounge" stonden allerhande luie stoelen met stapeltjes literatuur en tijdschriften. Lekker rommelig, maar zeer gemoedelijk en gezellig. Hartverwarmend zeker in vergelijking met het weer buiten. Wat later op de avond hebben we er heerlijk gegeten. Ach ja….cuisine Francais!.

Het was wel een voorbode voor Guernsey…… waar we bijna 14 dagen regen, wind en storm hadden. (zie foto)

guernsey 1990

We hebben altijd gezegd…… daar moeten we nog weer eens heen. Eén probleem tot vandaag…… ik heb het jaren niet kunnen vinden!

Geef een reactie

