Vervlakking 1 (door Huá)

Van een steenbok zal men geen romantische gevoelens verwachten. Dat zijn namelijk koele types. Toch werd ik deze week tijdens de nazit van het congres (er was nog een boterham) herinnerd aan nog niet zo lang geleden.

Het gesprek kwam op de nieuwste manier van communiceren namelijk twitteren. Volgens mij word je daar doodmoe van, iedere keer van die nietszeggende berichtjes. De s1ngle strip maakte dat ook heel duidelijk: "Fatima doet even helemaal niets". En dat dan verspreidt via haar twitter. Ook deze blog is natuurlijk een soort van (weliswaar gecensureerd) dagboek. Ik heb ook nog een echt dagboek, waar ik andere gedachten in op schrijf. Deze blog is wat luchtiger en dus wat oppervlakkiger.

Een van de lunchgenoten had haar vriend in Afghanistan en die hadden dan contact via skype en e-mail. Waarop ik vroeg of ze geen brieven schreven. Neen, na twee brieven was dat gestopt… het duurde te lang. Dat bracht mij terug naar mijn jeugd. Geïsoleerd in Breda op de KMA, geïsoleerd bij de commando’s, een au pair als vriendin, Li in Enschede, ik in Breda, een vriend en vriendin op wereldreis. De afstand was ook niet te overbruggen met mobieltjes of zo. Die bestonden nog niet en op de hei was geen telefoon, laat staan in een of ander gat in Zwitserland. Wat ons restte was "een brief" of een iets sneller medium de "brief- of ansichtkaart". De spanning op de dag dat de post werd bezorgd…. zit er ook wat voor mij bij. En als er dan een brief is, lezen en herlezen. Prachtig! Het mooie van brieven is dat je ze kan bewaren.. om later nog eens te lezen. Ik heb al die correspondentie bewaard. Ze liggen netjes in een doos op zolder… wie weet lees ik ze nog wel eens.

Nou is mijn correspondentie niet zo belangrijk, maar veel beroemde schrijvers, schilders en royals hebben daardoor een mooie doorkijk in hun leven achtergelaten. Soms prachtig geïllustreerd zoals deze brief van Vincent van Gogh aan zijn broer Theo. Zo schreef hij in Amsterdam, 9 januari 1878
Waarde Theo,
Zo heel graag zou ik weten of gij weer beter zijt en ik schrijf u maar eens spoedig ook om u te vragen desnoods per briefkaart dadelijk te schrijven of gij weer in uw normale toestand zijt.

image    image

Zouden ze hun e-mails ook bewaard hebben met een touwtje erom?

Geef een reactie

