Vroege vogels (bijdrage van Huá)

Ik krijg regelmatig te horen dat mijn trainingsnelheid te hoog ligt. Die ligt zo rond de 5 min/per km oftewel 12 km per uur met een hartslag van rond de 145 gemiddeld. En…. dat is volgens de deskundigen te hard trainen.

Toen ik deze week verantwoording ging afleggen over mijn tijd tijdens de midwintermarathon (te snel, want ik moest op 13 km/per uur en niet op 13,6 km/ per uur lopoen) kreeg ik dus te horen dat ik maar eens met de echte professionals mee moest lopen. Dat wilde ik wel, je leert er altijd van. Alleen… de tijd was even schrikken. We vertrekken zondagmorgen om 07.30 uur in Oldenzaal. Wie A zegt, moet ook B zeggen. De wekker ging vanmorgen onbarmhartig om 06.00 uur af. Dat uurtje heb je wel nodig, hoor. Tandenpoetsen, koffie drinken, ontbijten, water stapelen en darmen legen. Dat kost allemaal tijd.

Om exact half acht was ik Oldenzaal en zijn we van start gegaan. De duurloop heb ik netjes met een hartslag van gemiddeld 135 gelopen (70%) van mijn max. De omgeving van Oldenzaal richting De Lutte is erg mooi. Er zijn wel veel "bergen" zoals de Wilmersberg, de Tankenberg en wat vervelende klimmetjes in het bos.

Natuurlijk heb ik wat foto’s geschoten vanaf het hoogste punt in Twente, namelijk de Tankenberg

tankenberg 1   tankenberg 3

Foto 1 is een blik over Twente en foto 2 is het kapeltje op de Tankenberg. Ik was samen met drie anderen waaronder Huub, die mij het nut en de noodzaak van de langzame duurloop in het trainingschema tijdens het lopen nog maar eens uitlegde. Door het langzaam lopen breng je een proces op gang waarbij extra haarvaatjes rondom de spieren worden aangemaakt. Tijdens een wedstrijd als je meer snelheid moet maken, maakt dat dat er meer bloed naar de spieren gebracht kan worden. Ik heb het even nagekeken en de term daarvoor is capillarisering.

tankenberg 2

Ik ben nu dus overtuigd van het feit dat ik mijn extensieve duurlopen in een lager tempo moet gaan lopen (rond de 11-11,5 km/per uur). Vanmorgen hebben we uiteindelijk 2 uur 35 min gelopen, dus ongeveer 30 km. Lekker wakker worden, want het was fris, gladjes, maar ook zonnig. Genieten!

Geef een reactie

