Gastspreker (bijdrage van Huá)

Gisteren was ik te gast, als spreker, op een symposium van de Saxion Hogeschool over de kredietcrisis. Mijn taak was de rol van de banken toe te lichten in deze crisis. Nou dat valt niet mee.. Er zullen nog wel vele boeken over dit onderwerp vol worden geschreven. Enfin…. ik had de uitnodiging ruim van te voren, dus had ik mij met behulp van het Financieel Dagblad en publicaties van financiële instellingen goed ingelezen. Ik had mij gezien het belang van het optreden, dit keer maar eens af geweken van mijn vertrouwde patroon…. last minute. Dan komen er meestal de beste ideeën. Alhoewel ik op dinsdag nog wel wat actuele koppen heb toegevoegd,om de discussie wat aan te wakkeren.

De werktitel was kredietepidemie. Ook hier begon het met een lokale besmetting (subprime), die zich door securitisatie wereldwijd verspreidde tot zeg maar een pandomie. Oorzaak hebzucht van alle betrokken partijen.

image

Ik mag niet klagen over de opkomst en de deelname van de zaal in mijn workshops. Studenten, oud bankiers, controllers, docenten en een redacteur van rondom tien, zorgden er voor dat de tijd lekker snel ging. Na de workshops was er nog een forum discussie, waaruit door de tubantia aardig wat uitspraken van mij zijn overgenomen.

Bank moet ook ‘nee’ kunnen verkopen

Banken moeten zich ethischer en verantwoorder opstellen en dat betekent dat ze ook ‘nee’ moeten verkopen aan klanten, zeker als banken te veel risico lopen door financieringen aan bedrijven en particulieren.

"we worden als banken wel een gek van onze zorgplicht, maar ik vind dat we mensen niet alle dingen moeten verkopen. Dat betekent dat je soms ook klanten moet laten gaan", zeg ik dus…

Verder betoogde ik gisteren op het symposium dat veel banken hun hand hebben overspeeld door te veel riskante financieringen aan te gaan. "de wereld zit vol rupsjesnooitgenoeg. Ook in persoonlijke keuzes zullen mensen verstandiger moeten worden. Waarom zou je zo’n groot huis willen als je er toch nooit bent? Waarommoet je persé in een grote auto rijden"". De oplossing van de kredietcrisis ligt volgens mij in het gebruik van gezond verstand. "We moeten gaan denken goed is goed, genoeg is genoeg." Dat geldt ook voor de economen van de toekomst die nu nog studeren. "Spiegel je niet aan al die rijke mannen die hun sporen al verdiend hebben. Neem de tijd voor je carrière."

Ik kan soms ongewoon wijs uit de hoek komen, nietwaar?

Een gedachte over “Gastspreker (bijdrage van Huá)

  1. Bank moet ook ‘ nee’ kunnen verkopen Bron: TCTubantia.nl Banken moeten zich ethischer en verantwoorder opstellen en dat betekent dat ze ook ‘nee’ moeten verkopen aan klanten, zeker als banken te veel risico lo­pen door financieringen aan be­drijven en particulieren. „We worden als banken wel eens gek van onze zorgplicht, maar ik vind dat we mensen niet alle dingen moeten verko­pen. Dat betekent inderdaad dat je soms ook klanten moet laten gaan”, zegt René Bogaarts, direc­teur van de Rabobank Enschede – Haaksbergen. Bogaarts betoogde gisteren op het symposium dat veel banken hun hand hebben overspeeld door te veel riskante financierin­gen aan te gaan. „De wereld zit vol met rupsjesnooitgenoeg. Ook in persoonlijke keuzes zul­len mensen verstandiger moe­ten worden. Waarom zou je zo’n groot huis willen als je er toch nooit bent? Waarom moet je per sé in een grote auto rij­den?” De oplossing voor de kredietcri­sis ligt volgens de bankdirecteur in het gebruik van gezond ver­stand. „We moeten gaan denken goed is goed, genoeg is genoeg.” Dat geldt volgens hem ook voor de economen van de toekomst die nu nog studeren. „ Spiegel je niet aan al die rijke mannen die hun sporen al verdiend hebben. Neem de tijd voor je carrière.”

Geef een reactie

