Niet ik

Maar de Frank Wijerink (43) is de nieuwe stadsdichter van Enschede. Ik heb zijn winnende gedicht nog niet gelezen, maar dat zal ongetwijfeld maandag wel in de krant staan. Ik vind het wel heel leuk dat we nu een relatief jonge stadsdichter hebben en ik ben erg benieuwd hoe hij het er vanaf gaat brengen. 

Je moest twee gedichten insturen die beide over Enschede moesten gaan. Er waren vijftien deelnemers en drie dichters waren genomineerd. Daar hoorde ik niet bij, jammer want ik hou van Enschede en ik zou mijn liefde voor de stad best in gedichten willen vangen.

De gedichten die ik had ingestuurd waren twee heel verschillende gedichten. Vandaag zet ik hier Bijenkorf – Mierenhoop neer, dat vooral gaat over de gezellige drukte zaterdags op de markt.

image

Vandaag is het koopzondag in Enschede, maar het is ook vreselijk koud en er ligt zelfs sneeuw. Lekker thuis blijven lijkt mij dus een veel betere optie. Daar denkt Huá duidelijk anders over. Hij is al vroeg weggegaan om naar Apeldoorn te rijden. Daar doet hij mee aan één of andere midwinterloop, daarna rijdt hij nog even langs Twello om een kopje koffie te drinken bij onze lieve vriendin Diana.

Ik ga verder lezen in Het verdriet van België van Hugo Claus:

image

Niet het prettigste boek van de lijst. Van de Vlamingen heeft Louis Paul Boon wel mijn voorkeur. Het verdriet van België weet mij niet echt te boeien. Ik verlang plotseling heel erg naar anderen boeken: Eline Vere, Heren van de thee, Max Havelaar…

Ik ben ook benieuwd hoe Huá gelopen heeft in deze winterse omstandigheden.

2 thoughts on “Niet ik

  1. Jammer dat je het niet geworden bent.. En ook niet eens genomineerd.. Ik vind je gedicht echt typisch Enschede… Zoals ik dus ook al ons eigen weblog schreef, omschrijf jij Enschede op een zaterdag perfect….

Geef een reactie

