Op de valreep

 image De gedichten voor de Enschedese stadsdichterverkiezing moesten voor 17 januari 2009 binnen zijn. En nog net op het nippertje heb ik besloten om toch maar…. mee te doen, natuurlijk!

Enschede is mooi genoeg om een gedicht aan te wijden. Prachtige beelden, historie, ik voel me er thuis. Zelf vind ik Het Ei van Ko, zo wordt de bovenstaande beeldengroep in de volksmond genoemd, een prachtige plek. Vooral `s zomers is het een ontmoetingsplaats voor winkelend Enschede, lekker een ijsje halen bij Jamin en het dan lekker opeten ‘aan het water’.

In Enschede kun je ook prachtige beelden vinden zoals die van Marie van Eijl-Eitink. Ik heb vroeger met haar dochters op school gezeten en kwam er destijds vaak. Ik denk dat mijn liefde voor beeldende kunst daar een extra dimensie heeft gekregen.

imageimage 

Dit waren de eerste opdrachten die ze kreeg. Twee kunstwerken voor de, toen nieuwe, brandweerkazerne. Ik ben benieuwd wat er nu mee gaat gebeuren. Vooral de haan vind ik prachtig, zo hoort hem bijna moord en brand kraaien. Misschien vind ik Enschede wel zo mooi omdat er zoveel schoonheid is op onverwachte plekken. Of omdat er, heel voorzichtig, toch een Skyline ontstaat. De Alphatoren doet zijn neem eer aan, hij torent hoog boven alles uit en doet mij denken aan het New York Hotel in Eurodisney!

image image

Ja, Enschede bruist èn levert op….

De stadsdichter wordt op 31 januari 2009 bekend gemaakt.

Geef een reactie

