Boek-blog (bijdrage door Huá)

De trouwe lezer zal wel denken dat Li en Huá toch iedere keer weer andere hypes in hun bestaan hebben. Dan is het judo, dan is het breien of hardlopen en dan! Dan moeten ze zonodig weer ineens van alles lezen en daarover bloggen. Ja mensen… zo gaat dat bij ons. Hollen of stilstaan.

Mijn leesdiaree wordt ook veroorzaakt door een verstopping in het lopen. Door een hardnekkige hoest heb ik een week gedwongen niet kunnen hardlopen. Stilstaan dus. De tv biedt steeds minder soelaas en onze gezamenlijke filmkeuze beperkt zich ook tot James Bond. Dus wat doe je dan……je pakt een boek van de stapel.

De afgelopen week heb ik dus ook een boek-blog verslonden. Een boek-blog, zo noem ik dat maar een blog in boekvorm. In dit geval "Sportzomerdagboek" van Mart Smeets. Een kerstcadeautje van Li voor mij. Het leuke aan het boek is dat hij zijn sportzomer in dagboekvorm vastlegt. En zijn sportzomer was de tour, maar ook Beijing en het programma bovenop het HHH. De nazomer was weer fietsen bij Mart.

sportzomerdagboek

Het moet gezegd zijn. Mart schrijft lekker. HIj schrijft zoals hij praat en dat klinkt vertrouwd. Wat ik ook wel een openbaring vond. Mart is Mart. Je mag hem of je mag hem niet. Ik ben er in het boek wel achtergekomen dat Mart bevlogen is (zeg maar verslaafd is aan zijn werk). Hij komt samen met K. (Dat zal zijn vrouw wel zijn, zoals ik Li heb) op leuke plekken, met veel, veel wijn. Er zijn in het boek aardig wat flessen door gedraaid.

De dagen in Beijing (we zijn op dezelfde dag aangekomen) hadden mijn bijzondere belangstelling. Natuurlijk sliepen Mart en zijn K. in een luxueus hotel. Daardoor mist hij wel wat van de couleur local en dat mis je ook in zijn boek. Wel weer veel achtergrond over hoe hij daar zijn programma’s moet maken. Ook het eten was wat afwijkend. Minder Chinees dan wij hebben gegeten (en het is zo lekker). Ik vraag me af Mart dit Beijing heeft gezien.

P1010076   P1010050

De metro komt in Marts boek niet voor. Alles per taxi. Jammer want de leukste ontmoetingen hadden we in de metro. En de begane grond van ons onderkomen. Wel heel erg couleur local. Al met al heb ik tijdens het lezen weer veel herbeleefd van de OS. Genieten en Mart schrijft lekker. Een aanrader!

Geef een reactie

