Leesvoer (bijdrage van Huá)

De studie van Li maakt dat er weer de nodige literatuur moet worden aangeschaft. En tja … een boek slechts één keer lezen is zonde van het geld. Ook wij moeten met de crisis mee. Nou ligt mijn leestempo wat lager dan dat van Li, dus die kan een voorselectie maken. Gerard van het Reve viel af voor mij, zei ze. Geloof ik graag. Nou mocht ik op het atheneum graag lezen (alle talen en dan de minder bekende boeken), maar de laatste jaren las ik eigenlijk alleen maar historische (non)fictie. Boeken over Romeinen, Kelten en hier en daar een verdwaalde Viking of Griek. Dat zijn van die paperbacks die je in de vakantie op locatie (Engeland) koopt. Nou heb ik een paar interessante series.

boudica       boudicastatue

Dit is één van de Quadrilogy over de Keltische warrior queen Boudica van Iceni stam. Ze heeft echt geleefd en heeft rond 60 na Chr. een opstand tegen de Romeinen geleid in Engeland. Er is zelfs een heus standbeeld van haar in London op de Westminster bridge. Daarin staat ze afgebeeld met wapperende haren in een strijdwagen. De schrijfster Manda Scott weet in de vier delen een prachtig epos neer te zetten, waarbij je natuurlijk op de hand van de Kelten bent. Tijdens onze laatste vakantie in Noord-Wales, zijn we nog Anglesey (in het boek de Isle of Mona) geweest om te kijken waar de Kelten een "last stand" vochten tegen de Romeinen.

Tijdens het zoeken naar het laatste deel kwam ik bij de Waterstones een andere aardige serie tegen namelijk van Simon Scarrow. Deze serie gaat over de twee Romeinen Macro (een centurion) en de jonge Cato (die begint als recruut en uiteindelijk na een deel of vier ook centurion wordt), die samen met een aantal legionen Britannia moeten veroveren. "The opposite view" zullen we maar zeggen.

 eagle1     eagle2   eagle3

Natuurlijk winnen de Romeinen (maar dat wisten we al). Ook hier weer zo geschreven dat je jezelf in de positie van de Romeinen bevindt. Als Macro en Cato uitgevochten zijn in Brittania worden ze overgeplaatst naar Judea. En daar wordt nog steeds gevochten. Het mooie van deze historische fictie is dat je naast het boek natuurlijk ook de feitelijk geschiedenis er nog eens op naleest.

Deze boeken moet je natuurlijk in het Engels lezen, want net als Li ben ik van mening dat er veel te veel verloren gaat tijdens de vertaling. Na het laatste deel Centurion, moet ik dus weer geduld betrachten. Welnu die ruimte vul ik dus met Nederlandse en Vlaamse literatuur. Over mijn boekverslagen van het oermens Houtekiet en De Aanslag later meer.

Een gedachte over “Leesvoer (bijdrage van Huá)

Geef een reactie

