Alternatief eten (bijdrage door Huá)

Onze familie (m.u.v. Jiejie) eet al bijna 14 jaar alternatief. Geen vlees en gevogelte. Dat betekent dat je een andere kijk op eten krijgt en "getriggerd" wordt door alternatieve berichten in de krant. Zo ongeveer 10 jaar geleden (onze Jiejie was in opleiding voor slager, jaja…) las ik een artikel over het verdwijnen van vlees als eiwitleverancier. Waarom denk je… wel als alle Chinezen en Indiërs toegang krijgen tot vlees, zal er een schreeuwend tekort ontstaan. Het productieproces "vlees" (lees: eiwitten) is niet erg efficiënt. Alternatieven zijn nodig en die vind je in schimmels. Het artikel stelde dat we over 30-40 jaar een onsje schimmel bestellen in plaats van vlees. Raar…… welnee.

champignons

We eten al jaren schimmels… alleen noemen we die paddestoelen. En wat zou een bakker zonder gist zijn en om maar te zwijgen van ons regionale gerstenat. En dat heerlijke blauwe Franse kaasje. Allemaal toepassingen waar schimmels een rol spelen. Het Financiële Dagblad van afgelopen vrijdag (19/12) kopte "draden van schimmels als rijke bron van eiwitten". Door het toepassen van lasertechnieken die normaal bij een kankertherapie worden gebruikt hoopt men een efficiëntere productie mogelijk te maken. (niet alleen voor voeding, maar ook voor chemie en medicijnen) En het eten … ja hoe ziet dat er dan uit? Daar spreekt het artikel verder niet over. Ik denk dat het er ongeveer uit gaat zien als het product "quorn", dat ook op basis van een bepaalde schimmel wordt gemaakt.

images

En waar smaakt het dan naar. Ik zeg altijd maar net als bij vlees moet je er iets mee doen bijv. marineren of kruiden. De neutrale quorn die kruid ik zelf altijd met taco of shoarmakruiden. Dat geeft een heerlijk resultaat. Maar ik maak er ook wel "ajam roedjak" van, waarbij ik de quorn net zo behandel als een carnivoor de kip in het originele recept.

Een andere alternatieve voedselbron is zeewier in al zijn verschijningsvormen. Hier in het Westen vinden we dat maar niks, maar in het Verre Oosten wordt zeewier in vele vormen gegeten. Ook wij eten wel eens zeewier, maar dan specifiek de Nori. Zeg maar het jasje om de sushi-rol. In Nederland zijn de zeekraal (favoriet bij Li) en de lamsoren wat bekender. Ook dat eten we wel eens. Ik kan het aanbevelen, al moet je er op de markt vaak wel naar zoeken.

zeekraal      zeekraal1   lamsoor

Maar genoeg over deze alternatieven… ik moet verder met mijn cranberry-likeur. Die moet vanavond gefilterd worden en voorzichtig geproefd natuurlijk. Het residu, dat zijn de met brandewijn doortrokken cranberries, gaat de diepvries in. Lijkt me heerlijk om over een ijsje……

Een gedachte over “Alternatief eten (bijdrage door Huá)

Geef een reactie

