Stadsdichter, Enschede

Het stond in de krant, het is weer zo ver: Enschede zoekt een nieuwe stadsdichter. Dit keer zelfs voor een periode van twee jaar. En spontaan slaan de kriebels weer toe. Doe ik het wel? Doe ik het niet? Sarcastisch

Er zijn ongeveer net zoveel redenen te bedenken om het wel te doen als er redenen zijn om het niet te doen. Redenen vóór zijn natuurlijk dat Enschede gewoon een leuke stad is en dat er heel veel gebeurt. Redenen tegen zijn eigenlijk dat ik de vorige twee dichters aan de sombere kant vond en niet erg toegankelijk. Een andere reden om het niet te doen is ook omdat ik vind dat de jury vorig jaar haar eigen regelement niet heeft nageleefd. Het thema was toen ‘Kleur de stad’ en dat vond ik eigenlijk niet uit het winnende gedicht spatten.   

Ook dit keer moet de aspirantdichter twee gedichten inleveren. Dit keer alletwee over Enschede. Vorig jaar moest er ook een gedicht bij zijn over het thema van de Landelijke Gedichtendag. Dit keer ben je dus eigenlijk vrijer in de interpretatie. Enschede biedt mogelijkheden en inspiratie genoeg, maar volgens mij moet het niet hoogdravend en afstandelijk zijn.

De stadsdichter is er om een brug te slaan tussen lezer en de poëzie, de dichter moet gevoelens kunnen overbrengen of juist oproepen. Juist dat vind ik belangrijk in gedichten.

Maar: Heb ik wel het talent dat gevraagd wordt? Heb ik wel tijd voor twee jaar stadsdichterschap (stel dat ik win) naast mijn gezin, werk en masteropleiding?

  

Gelukkig hoef ik niet meteen te beslissen, de inzenddatum sluit in januari 2009.

PS: ik heb nog steeds geen stem.

 

3 thoughts on “Stadsdichter, Enschede

  1. Precies… Gewoon wel doen… Of misschien ook niet? Of toch wel…Zie je, nu maak je ook anderen aan het twijfelen… Niet nadenken, maar gewoon doen.. Je weet dat je het wilt….;-)

Geef een reactie

