Glorious food ….. (bijdrage van Huá)

De jongens in Oliver (de musical) zongen het al: "food, glorious food". Het lijkt wel of de laatste zondagen in het teken staan van eten. Hoe komt dat zo….. vroeg ik mij vandaag af. Nou sinds enige tijd hebben mijn zondagen wat meer vrije tijd, door verplaatsing van de judotraining naar maandag. Ergo… de middagen kan ik besteden aan slow food (of iets minder slow maar wel lekker). Zo ook vandaag. Slow gestart en daarna, tijdens de training van Meimei (duur 2 uur), ben ik gaan hardlopen. Tijdens het hardlopen bijna weer eens verdwaald in het Buurserzand. Ik was wat te enthousiast met een rondje om een meertje. Uiteindelijk iets meer dan twee uur gelopen (schatting 23-24 kilometer) en toen was ik wel toe aan iets lekkers.

buurserzand    buurserzand2

Gelukkig had ik daar gisteren al op geanticipeerd door maar weer eens stoofpeertjes te kopen èn voor een seizoensgerecht had ik ook cranberries nodig. Nu was ik nogal laat op de markt (ook eerst weer gerend) en kreeg ik in plaats van 1 zakje er 3 mee. Op=op.

Dat betekende dus zoeken op internet (alhoewel op de zak ook een recept stond). Het was niet moeilijk. Eén zak cranberries (340gr), suiker (200gr) en water (225 ml = 1 cup). Suiker en water gedurende 5 minuten samen koken. Dan de cranberries erbij en wederom 5 minuten koken. En…. klaar is kees. Overdoen in potjes en je hebt weken een gezonde cranberry-compôte. Als geheim ingredient heb ik er tijdens het koken nog een zakje vanillesuiker bij gedaan. Ik kreeg tijdens het koken een gevoel van weldadigheid. Ik moest onwillekeurig denken aan vroeger tijden, waarbij men het eten ook wekte (of oppotte). De gedachte daarbij is de zekerheid ook in magere tijden voldoende te hebben.

cranberry compote (2)             cranberry compote (1)

Cranberries vóór en………..na de make-over.

Li en ik hebben verder een butternut squash, fennel & cranberry tarte tartin gemaakt. (Vooraf gegaan door een geïmproviseerd pompoensoepje). Het eerste recept komt uit de BBC good food vegetarian (Christmas edition). Nou moet je regelmatig de vertalingen zoeken van typische Engelse ingrediënten namen. De butternut squash is een flessenpompoen en heet in het Nederlands "muskaatpompoen". Hij smaakt lekker. Oh by the way fennel = venkel.

Het was weer een heerlijke zondag.

Een gedachte over “Glorious food ….. (bijdrage van Huá)

Geef een reactie

