Sterrenslag (bijdrage van Huá)

De sterren zijn deze week weer uitgedeeld en afgenomen. Ik heb het dan over de Michelin-sterren. Ik heb even gekeken en er zijn 2 restaurants met 3 sterren, waaronder De Librije met 3 sterren. Hier heb ik al twee keer mogen eten en….. ja het is geweldig. Wat een smaakexplosies, uitgewerkt in de kleinste details perfect gematcht met bijpassende wijnen. Subtiele combinaties. Tongstrelend heet dat dan. Toch ook moderne elementen. Zoals Li dat noemt genuke-te kaas (Li maakt ze in de vorm van hartjes in de magnetron, siliconenvorm, stukjes oude kaas, vol vermogen en 60 sec), maar hier waren het mooie kubusjes. Dan hebben we nog 13 met 2 sterren en zo’n 67 met 1 ster.

rotterdam-de-pijp

Nou komen we regelmatig in restaurants en er zijn er enkele die gewoon vanwege de entourage eruit springen. Woensdag was ik weer in zo’n restaurant. Zeker geen ster, maar wel goed eten. Ongeveer één keer per maand heb ik voor mijn werk een vergadering, waarna er een vorkje geprikt wordt. Dit keer was ik in Rotterdam en zijn we per fiets (in de stad vaak toch het snelste vervoermiddel) afgereisd naar de Gaffelstraat naar het restaurant de Pijp. Het restaurant zit er al 110 jaar en het interieur en de manier van bedienen (witte oberjasjes) zijn in al die tijd niet veranderd. Op de deur bleek al snel waarom "studentensocieteit Rotterdam". De inrichting was ook studentikoos. Pindadoppen kunnen gewoon op de grond, de menukaart hangt aan de muur, de muurversiering zijn sociëteitsstropdassen en het behang bestaat uit stickers die er door gasten zijn achtergelaten en tot slot je zit op banken aan lange tafels waar iedereen door de obers naast je kan worden gezet. (Niet uniek kwamen we ook in China tegen, maar wel leuk). Gisteren hadden we wat Francaises naast ons. Tres amusant, want  we waren op zoek naar leesbaarheid van de kaart assiete de crudites, desert d’ici, ris de veau, dus voor elk wat wils.

g-7 de pijp (8)     g-7 de pijp (6)

Even wat recensies bekeken op het internet en die verschillen enorm. Ik vond de kaart best uitgebreid en ook voor pescetarians genoeg keus om nog eens terug te komen.  Er zijn natuurlijk altijd mensen die zo’n restaurant met een sterrenrestaurant vergelijken, maar dat moet je niet doen vind ik. Ik heb in ieder geval samen met wat collega’s een zeer geslaagde "studentikoze" avond gehad.

One thought on “Sterrenslag (bijdrage van Huá)

  1. Wat een interessant artikel! Goed, dat ik nog eens bij je langskwam, Karin! Ook bij ons was er dezer dagen veel mediagedruis om de nieuwe Michenlinsterren … Vooral Clandestino – dat voor het eerst een ster kreeg – heb ik heel dikwijls gehoord en gezien.
     
    Smakelijk, en veel groetjes
    janien van The Sausage Machine (tja, what\’s in a name …!?)

Geef een reactie

