Slow…….. (bijdrage van Huá)

Je hebt van die weekenden (ik heb er helaas niet zo heel veel) dat je niet zoveel moet. Al is dat natuurlijk betrekkelijk. Omdat Meimei gisteren om halfacht (des morgens) bij de weging moest zijn voor de NK teams -17jaar, had ik het geluk van een lange zaterdag. Ik ben na wat gebobo naar de markt gegaan en als één van de eersten (de kramen werden nog opgebouwd), heb ik mijn inkopen gedaan. Je komt dan in een slow flow. Tijd zat….toch! Wat koop je dan slow food. Nu is slow food natuurlijk tweëerlei. Het groeit slow …. en je maakt het slow met gevoel. Op zondag….. want de zaterdag zat verder vol, maar daarover meer deze week. Li heeft het judo gebeuren al kort toegelicht, maar later op de dag hadden we ook nog een cultuur-historisch hoogtepunt (battumse revue).

Was die zondag dan eigenlijk zo slow? Ja en neen, eerst maar eens geen wekker (lekker slow wakker worden). Daarna moest ik Meimei naar de bazaar van haar oude school brengen. De vrije school in Oldenzaal.

bazaar     bazaar1

Vervolgens heb ik heerlijk 14 k gelopen in mijn nieuwe outfit. Daar ga ik nog wat plezier van hebben de komende winter. Ik heb namelijk een windstopper gekocht. Dat betekent niet dat de wind stopt als ik ga lopen, maar het jack is voorzien van een extra laag, die de wind van het lijf houdt. En dat is wel zo fijn met een snijdende noordenwind (overigens was de wind vandaag zuidwest). Daarna effe douchen en naar de dochter van de buren. Die hield vanmiddag open huis van haar nieuwe woning. Lekker naar toe gewandeld door de sneeuwvlokjes. De wijn was lekker, weer even lekker bijgekletst met de familie. Ja…. dan schiet zo’n zondag toch aardig op. Gelukkig had ik voor de wijn al even gegoogled op slowfood. Op de site van "van tuin tot tafelen" een paar leuke recepten voor mijn puur Hollandse slowfood.

Wat dan wel…… rode kool met appeltjes (op het laatst gepureerd met de staafmixer) en de oer-Hollandse stoofpeertjes. Bereidingstijd meer dan twee uur. Het gerecht een beetje aangepast aan mijn eigen smaak. Dus wijnazijn ipv azijn, iets meer appeltjes en ook iets meer kaneel in de rode kool. Ik vond het heerlijk, zeker bij de eerste sneeuw die we vandaag mochten hebben. En…. de peertjes zijn al bijna op Meimei vindt ze lekker (lief kind, hè). Ook hier een geheim ingredient. Een stukje vanille, heerlijk……. al zeg ik het zelf. Nog even en dan kunnen we weer genieten van de eigen gemaakte advocaat van Li (met vanille en brandewijn).

Ondanks de kou…….. heeft de winter toch ook zijn lekkere kanten. En nu ik dit blog klinkt op de achtergrond de relaxte stem van Jim Reeves, met distant drums….. …

Een gedachte over “Slow…….. (bijdrage van Huá)

  1. Stoofpeertjes? Kijk, dat mag je ook wel voor mij meenemen.. Dat vind ik een van de lekkerste gerechten die we in onze hollandse keuken kunnen maken.. Maar ja, met een buitenlandse vrouw eet ik die eigenlijk te weinig…. 😉

Geef een reactie

