Beginnersgeest (bijdrage van Huá)

"Ik zie het judo als mijn hobby. Ik geniet er echt van. Als ik soms die ontevreden koppen zie op trainingsstages….. Daar begrijp ik dus niets van. Ik loop daar met een big smile rond, want ik ben dan met volle teugen aan het genieten…."(uit: Judovisie nr. 307). Dit zijn niet mijn woorden, maar de woorden van Antoinette Hennink die onlangs een zilveren plak won op het WK -20 in Bangkok.

FINALE_Hennink[1]

Toen ik dat zo las dacht, yes….. wat een mooi voorbeeld van beginnersgeest. Hier spreekt pure passie voor het spelletje judo. Tijdens de cursus voor judoleraar hebben we het boek van Jan Huijbers, Coachen op concentratie, behandeld. En toen ik dit las dacht ik….. dat boek moet ik weer eens bestuderen.

coachen op concentratie

De andere drie coachstijlen (taakacceptatie, focus, concentratie) komen later nog aan bod. Ik wil de stijlen eigenlijk toepassen op mijzelf. Ik heb de looptraining weer opgepakt en heb daar wel wat bij nodig. Ik vraag mij af of de principes uit het boek toepasbaar zijn op een gehele marathon training. Ik heb het idee dat het doorlopen van de cyclus mij kan helpen mijn PR (3:18:37) te verbeteren.

Bij de beginnersgeest hoort het vrijmaken van alle aandacht. Een sporter moet niets anders aan zijn hoofd hebben. Geen gezeur of gelazer thuis, op school of op het werk. Dat leidt alleen maar af van datgene wat echt leuk is om te doen, namelijk het sporten. De beginner heeft nog de eenheid van talent, motivatie en discipline. Talent is een voorwaarde, maar belangrijker is de interne motivatie. De inspiratie moet uit de sporter zelf komen. De sporter moet gedreven zijn. Ook discipline moet m.i. uit de sporter zelf komen. Je kunt het zelfdiscipline noemen of interne discipline. Kies je voor een sport en daarbinnen voor een doel (dat overigens bij beginners best een droomdoel mag zijn) dan moet je ook de inspanning accepteren.

En hoe vertaal je dat nu….. naar het lopen of naar je werk. De beginnersgeest is terug te halen door jezelf de vraag te stellen, waarom ben ik dit eigenlijk gaan doen? Wat was er indertijd dat ik er zo leuk aan vond. Ik weet nog wel de eerste marathon, was zoiets als, ja dat moet je toch eens proberen. Nu is het toch het zoeken van een voor mij ultieme tijd (die ikzelf op 3:15:00 inschat). Een droomdoel.. zoiets. Haalbaar (want doelen moeten haalbaar zijn)… jazeker. Beginnersgeest nodig…. ook dat, want na een rustpauze na de laatste marathon, moet ik mijn interne motivatie weer even op gang krijgen. Ik zal jullie gerust stellen dat is mij afgelopen weekend eindelijk gelukt.

Het loopt weer lekker, alleen het weer is iets anders dan de zomerse temperaturen die ik normaal gewend ben, dus daar over bij taakacceptatie meer. Laat ik eerst maar eens genieten van het feit dat ik weer lekker aan het trainen ben.

Een gedachte over “Beginnersgeest (bijdrage van Huá)

Geef een reactie

