Mondelinge taalvaardigheid

Gisteren zijn we begonnen met Mondelinge taalvaardigheid. Wat opviel is dat er op dat vlak erg weinig onderzoek is gedaan en dat de scholen erg weinig hebben gedaan met het onderzoek dat er wel is geweest, jammer.
Ik hoop dat deze colleges ons wat handreikingen geven om het ‘beter’ te doen. En daar bedoel ik mee dat de leerlingen niet alleen mondiger moeten worden (dat zijn ze al), maar dat de output ook inhoud heeft. Datzelfde geldt m.i. ook naadloos voor de schriftelijke schrijfvaardigheid. 
  
Mondelinge taalvaardigheid is volgens mij echt iets anders dan het klakkeloos napraten van gangbaar ‘idioom’, als jeugdtaal betekent dat je niet meer te verstaan bent door iemand die nog geen 10 jaar ouder is dan jezelf bent, dan is peutergebrabbel ook jeugdtaal.
 
Ik ben wel nieuwsgierig hoe de colleges ingevuld gaan worden. We moesten zelf aangeven wat onze ervaringen waren op dit gebied, zowel in de privésfeer als op school. Het maakte in ieder geval de tongen los en aan de hand van de verschillende ervaringen en wensen wordt het programma mede ingevuld. Gelukkig wordt het geheel afgerond met een duopresentatie en niet met een examen!
Nu maar afwachten wat de opdracht wordt..Geheim vertellen
Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s