Het zout der aarde (bijdrage van Huá)

Vandaag alweer de laatste dag van onze studiereis. Afscheid (tijdelijk naar ik hoop) van Polen, Krakow en hotel Francuski. Het hotel is een oud hotel in de binnenstad van Krakow, met bladgoud op de kranen en een statige trap naar boven. Een hotel voor de liefhebber zullen we maar zeggen. Geen plastickaartje om binnen te komen, maar een sleutel met hanger van ruim drie ons. Die vergeet je zomaar niet.

PICT0487

Na een lekker ontbijtje zijn we vandaag een kilometer of 12 buiten Krakow naar een zoutmijn gegaan. Op het eerste gezicht denk je…. waar moeten we heen. Maar ook hier door de muren heen kijken en dan zie je een fantastisch museum (dat op het werelderfgoed van Unesco staat). Een miljoen bezoekers per jaar gaan hier tot 125 meter onder de grond. De route is gelardeerd met beelden gemaakt uit het zout. Op het diepste punt is een complete feestzaal gebouwd, waar je getrouwd kunt worden. Ook (we zijn immers in Polen) is er een ondergrondse kathedraal met een beeld van Paus Johannes Paulus II

PICT0548 PICT0562

Zout was in het verleden waardevoller dan goud of andere edelmetalen. Ik heb het proberen te vangen in een 160:

zout PICT0534

Na ongeveer drie uur te hebben rondgedoold hebben we de uitgang weer gevonden. Helaas zijn we Pinokkio niet tegen gekomen. Wel de zeven dwergen.

De terugreis verliep voorspoedig tot de landing. Gewoonlijk kijk ik uit het raam omdat de landing mij altijd wat doet denken aan de parachutesprongen die ik in mijn jonge jaren heb gemaakt. Je zakt, zakt en zakt, totdat je tegen de grond aansmakt. Ik vond dat de piloot toch wel wat veel eindsnelheid had, vergeleken met de heenreis. En…dat bleek ook zo. Met een smak zette hij het toestel op het tarmac en er moest behoorlijk geremd worden. Een budget landing zullen we maar zeggen. Moe, voldaan en vele ervaringen rijker zijn wij allen weer thuis.

Geef een reactie

