Afzien (bijdrage van Huá)

De trouwe lezer had natuurlijk al opgemerkt dat ik een fanatiek sporter ben. Ondanks mijn status als "oudere jongere" of "bejaarde judoka", zoals Meimei mij noemt, probeer ik wel iedere keer de grenzen te verleggen. Het zal wel in de aard van het beestje zitten. Sporten hoort "fun" te zijn, maar beste mensen dat is niet altijd het geval.

 DSC00128

Soms is het gewoon afzien. En de laatste tijd is het veel afzien. De marathon in Krems was wel een succes (5 minuten van mijn PR af, een 67ste plaats van de 800 op 3:18:37), maar toch…… de lichte stijgingen vielen mij dit jaar zwaarder dan vorig jaar. Er had meer ingezeten en dan ben je (kijk maar naar Henk Grol) niet helemaal tevreden. Mijn streeftijd was 3:15. Hoe kan dat dan…. In de training heb ik niet genoeg afgezien. Immers "zwaar in de training, is makkelijk in de wedstrijd". Mijn lange duurlopen schoten te kort (let op de woordspeling). Dat gaat de volgende keer dus vaker en ietsje harder in de training. De volgende keer. Jazeker op 26 april in Enschede.

IMAG0237

Afgelopen zondag (halve in Eindhoven) was eigenlijk wat uitlopen na de marathon. Ik mocht hard, maar had er tussen de oren niet echt veel zin in. Het weer sloeg ook om net voor de start. Van bewolkt en koud, naar blauwe lucht en warm. Ik weet nu ook weer waarom ik liever start op kleinere marathons. De eerste kilometers was ik alleen maar aan het zigzaggen om de langzamere lopers te ontwijken. Al met al kan ik niet klagen met 1:34:37 als tijd. Dat betekent dat er toch zo’n 94% van de lopers na mij kwam. De afterparty bij De Lage Landen was weer gezellig en de pasta was lekker (ik moest terugrijden). Over een paar jaar zijn er wel kansen bij de 50-plus om een Rabo-prijs te pakken. Daarvoor is slechts vormbehoud nodig.

IMAG0207

Afzien bij lopen is toch van een andere orde dan afzien bij judo. Het laatste is nog heftiger. Want je wordt niet alleen moe, maar ook iedere keer op die mat gegooid. Vorige week donderdag heb ik meegedaan aan de selectietraining (duur 2 uur). Zwaar en heftig, maar het geeft je toch en lekker gevoel. In navolging van Li (ik moet even oefenen voor haar verjaardagsgedicht) heb ik afzien tijdens die training proberen te pakken in een "160".

oudere jeugdige

Geef een reactie

