Een beetje Beijing in Bratislava (bijdrage van Hua)

Het werkweekend zit er bijna op, maar we hebben het vandaag mooi afgesloten met de urgenossen. Vanmorgen hebben we hard gewerkt en gediscussieerd over de kredietcrises (geen probleem bij de genossenschafts banken) en wat ons zo beweegt. Het leuke daarvan is dat wij in Nederland in ieder geval dezelfde zaken oppakken als onze Duitse collega’s. Natuurlijk waren er weer problemen met de (verouderde) beamer van het hotel. Oud en nieuw gaat in de computerwereld niet samen, maar gelukkig hebben we dan nog de "hulplijn" met onze Roy. Altijd te storen!
 
Na het harde werken zijn we vanavond naar de opera gegaan. Niet Boris Godunov (die speelde niet, waarom is onbekend), maar naar Turandot van Puccinni. Nu ben ik sinds La Boheme wel een fan van Puccinni en deze is zeker de moeite waard. Hij speelt in China (Beijing om precies te zijn) en het gaat er weer heftig aan toe met een prinses die de mannen verslindt. Als ze het raadsel niet weten dan worden er koppen gesneld. Een aanrader met een mooi einde. Wat ook mooi was, was het gebouw. In de Russische tijd ontworpen en na de val afgebouwd. Nou is die Sovjet architektuur niet bijzonder, maar dit gebouw is van binnen bijzonder fraai.

turandot

 
Wat ook fraai was. Details vallen mij nu eenmaal op, dat bij deze sentimentele opera tijdens een van de pauzes (ze pauzeren hier na iedere akte) de Slowaakse Jort Kelder zijn in dit geval blonde Georgina, in een hoekje op de eerste verdieping die ik net aan het bewonderen was, op zijn knieen ten huwelijk vroeg. Althans ik ga er vanuit dat dat zo gebeurde. Ik weet in ieder geval zeker dat ze daarna niet veel meer van de opera gezien hebben. Laten we hopen dat ze het langer volhouden dan de Nederlandse evenknie.
 
Als natuurlijke voorkeur heb ik een smalle externe orientatie. Dat betekent dat kleine dingen (zoals het huwelijksaanzoek) mij opvallen. Ik heb hier iedere dag lopen rennen (op de loopband) en bij de ingang van de fitnessruimte viel mij een wel bijzondere verbodsticker op. Naast die van niet eten, zat niet die van niet roken, want dat moag hier nog zo’n beetje overal in restaurants en kroegen, etc. Neen ze hebben hier een sticker met een streep door een pistool. Grapje dacht ik……. totdat ik het vanmiddag in het restaurant weer zag. En……. tot mijn verbazing liep de " bewaker" van het restaurant gewapend en al door het restaurant heen. Rare jongens die Slowaken. Ik ben er nog niet achter wat het is, maar vreemd is het wel. Overigens hing de sticker ook bij de " bank + coffee" shop van de Tatra bank. Nou kan ik me daar wel iets bij voorstellen, dat je gewapend geen bank binnen gaat.
 
PICT0404
 
Totzover Bratislava. Morgen fahren wir wieder heim.
Geef een reactie

