Weer student

Met ingang van gisteren ben ik weer student. Mijn eventuele belevenissen als zodanig schaar ik onder het kopje "boeken" omdat ik hoop dat boeken de hoofdmoot zullen vormen.

Gisteren ging het meteen over de moderne letterkunde na 1940, dus ging mijn droom meteen in vervulling. We hebben een gedicht "gefileerd" en de "Vlaamse reuzen" besproken. Het was heerlijk om mee te maken hoe een tekst tot leven kan komen en hoe het is om je plaats te moeten bepalen als lezer.

De belangrijkste conclusies tot nu toe: ik heb nu al zin in het volgende college; mijn collectie gedichtenbundels is met drie gegroeid; ik heb goesting in het schrijven van een nieuw gedicht; en heel belangrijk: Vlaamse schrijfkunst mag m.i. niet "vertaald" worden in het Nederlands. De discussie die daarover werd gevoerd, gaf mij veel stof tot nadenken. Wellicht vloeit daar nog wel iets uit voort.

Zo, nu eerst maar iets lezen!

Een gedachte over “Weer student

  1. Hallo Li
     
    Ik ben het wel met je eens. Geen Vlaams in Nederlands omzetten. Ik vind trouwens dat dat eigenlijk voor alle talen geldt. Ik vind de Engelse paperbacks die ik lees in het Engels ook vele malen beter dan de Nederlandse vertalingen. Ik begrijp dat je niet alle talen kunt beheersen, maar voor de talen die je beheerst is het origineel altijd beter.
     
    groet huá

Geef een reactie

