Verruwing en blessureleed (bijdrage van Huá)

Een aantal dagen geleden beloofde ik op een ander fenomeen in te gaan dat ik op de DVD’s van het WK2007 zag. En dat is namelijk voor het eerst op een dergelijk niveau….. een knietje, gegeven door een Griek. Waarschijnlijk uit pure frustratie, maar ja……. bij judo moet je respect hebben voor je tegenstander ook als het niet goed gaat. De actie was te dom voor woorden en met drie scheidsrechters op de mat ben je gelijk gezien. Hier dus ook….. hansoku maké (oftewel: gediskwalificeerd voor het gehele toernooi), uitschakeling dus.  Net als bij andere sporten wordt er ook bij judo flink gemopperd op de scheidsrechters. Alleen die scheidsrechters hebben wel het respect dat nodig is. Een aantal jaren geleden zag ik op een NK -15jaar een Brabantse puber door het lint gaan tegen de scheidsrechter. Het resultaat hansoku maké. Moeder en trainer waren het erover eens: eigen schuld, moet je maar leren jezelf te beheersen. Mooi toch zo’n opvoedkundige les.

Toch blijven heel wat geniepigheidjes onbestraft, een knal tegen je oren, een tikje op je neus, een paar vingers die knel komen, een iets te harde veeg van dat soort dingen. Aangezien dat niet altijd met opzet gebeurt, raak je daar ook aan gewend. Behalve natuurlijk als er te weinig herstel is. Dan krijg je de bekende judoblessures. Zoals het bloemkooloor (gelukkig zijn mijn oren daarvan verschoond)

bloemkooloren

Op het web is overigens een leuk onderzoek te vinden over judoblessures. Een aantal van de daar benoemde blessures is meimei en ook mij niet onbekend. Meimei heeft al een haar sleutelbeen gebroken (een ongelukkig rolletje, waar ze pas bij de tweede rol achterkwam). "Ik hoorde wel iets maar dacht dat er niks was". Wat een bikkel hè.

Waar op te letten tijden de OS:

  • Getapete vingers. Dat krijg je van het kumi kata gevecht.
  • Armklemmen waar niet op tijd wordt afgetikt (of men wil het niet). Dat betekent een overstrekking en een pijnlijk ellebooggewricht.
  • Bloedneuzen dat ademt weer moeilijk.
  • En vooral opletten met in de worp uitgestoken armen. Als je daarop landt dan is het zeker een breuk, zoals bij de Duitse Bönisch. Je zag het pijnlijk in beeld.

En nu maar hopen dat er geen gekke dingen gebeuren.

2 gedachtes over “Verruwing en blessureleed (bijdrage van Huá)

  1. Hoop dat ik met mijn vorig berichtje niet onduidelijk was. Waarschijnlijk overkomt het jullie ook wel: het zijn de ‘erge’ dingen in de titel en de tekst bijvoorbeeld, en dan die ‘like’ aanklikken. Maar zo werkt het nu eenmaal in social media. En toch: er is dan bij mij dat beetje ‘schroom’ dat de kop opsteekt. Het blijft boven alles een interessant artikel.

  2. Twijfelde wel even met de ‘like’-button aan te klikken … Niet dat ik het artikel niet leerrijk of oninteressant vond, ik ken niks van judo, het is dus erg verhelderend, en als ik kijk, zal dat met andere ogen zijn. ‘Like’ betekent ook: ik wil meeleven, met u “hopen dat er geen gekke dingen gebeuren”.

Geef een reactie

